آی بی‌ ام پردازنده‏‌هایی شبیه مغز انسان می‌سازد
 

چکیده:
شرکت آی‏ بی‏ ام قصد دارد پردازنده‏‌های رایانه‏‌ای تولید کند که عملکرد آنها شبیه مغز انسان است. آی. بی. ام اخیراً الگوی نرم‌ افزاری ویژه این پردازنده‏‌ها را نیز ابداع کرده است.

به نقل از وب‏ سایت itworld، شرکت آی‏ بی‏ ام در حال حاضر مشغول مطالعه بر روی پردازنده‏‌هایی با نام سیناپس (SyNAPSE) است که قرار است عملکردی شبیه به عملکرد مغز انسان داشته باشد.
این شرکت اخیراً پارادایم برنامه‏‌نویسی و نرم‌‏افزار پایه‌‏ای ویژه‌‏ای را برای پردازنده‏‌های سیناپس توسعه داده است.
البته آی‏‌ بی‏‌ام در این راه تنها نیست و آژانس طرح‏‌های پژوهشی دفاعی پیشرفته آمریکا (DARPA) نیز از این طرح حمایت کرده است.

طرح آی‏ بی‏ ام در واقع تلاشی برای تحقق طرح آژانس دارپا است که می‌‏کوشد فرایند پردازش اطلاعات در مغز انسان‏‌ها را تقلید کند.

آژانس دارپا تاکنون ۵۳ میلیون دلار برای حمایت از این طرح به شرکت آی‏ بی‏ ام کمک کرده است.
شماری از دانشگاه‏‌ها مثل کورنل و اینی لابز و برخی از تاسیسات اَبَر رایانه‏‌ای دولتی نیز در این زمینه به آی‏ بی‏ ام کمک می‌‏کنند.

آی‏بی‏ام می‌‏کوشد این پردازنده‏‌ها را طوری طراحی کند که انرژی بسیار کمی استفاده کنند ولی در عین حال قدرت پردازشی بسیار بالایی داشته باشند.

معماری سخت‏ افزاری پردازنده‌‏های سیناپس متفاوت از پردازنده‌‏های کنونی است.
در این پردازنده‏‌ها از مجموعه‏‌ای از هسته‏‌های پردازشی کم ‏مصرف استفاده شده است.
به گفته آی‏بی‏ام عملکرد این پردازنده‏‌ها شبیه سازوکار پردازش اطلاعات در مغز انسان است که در آن هر سیناپس عصبی (یعنی محل اتصال دو عصب) برای خود یک هسته و حافظه مستقل دارد و هر سیناپس در هماهنگی با دیگر سیناپس‏‌ها فعالیت می‌‏کند.

شرکت آی‏ بی‏ ام اخیرا در کنفرانسی از اکوسیستم نرم‏ افزاری ویژه این پردازنده‏‌ها رونمایی کرده است.
این شرکت همچنین یک شبیه‏‌ساز ویژه طراحی کرده است که به کمک آن می‌‏تواند شبکه مجازی حاکم بر هسته سیناپس‌‏های عصبی مغز انسان را شبیه‏‌سازی کند.

آی‏ بی‏ ام همچنین یک الگوی برنامه‌‏نویسی ویژه به نام کورلت (corelet) طراحی کرده است که همانند الگوی پردازش عصبی مغز انسان عمل می‌‏کند.
به گفته آی‏ بی‏ ام، کورلت دارای یک سازوکار پنهان است و برنامه‌‏نویسان فقط به داده‏‌های ورودی و خروجی آن دسترسی خواهند داشت.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان